úterý, 05 červen 2012 20:13

Jak může být nákup firmě užitečný

Tento článek není určen pouze pro nákupčí, ale i hlavně pro finanční manažery, kteří jsou odpovědni za hospodaření firem, za vytváření zisku a hodnoty pro majitele a akcionáře. Ovšem také pro ředitele firem a pro vedoucí pracovníky interních klientů. V praxi totiž zjišťuji, že někteříz nich vůbec netuší jaký poklad, jaké nevyužité možnosti, jaký zdroj úspory nákladů a zvyšování zisku se skrývá v jejich nákupních útvarech. Chtěl bych jim nezištně pomoci tento poklad konečně najít, vykopat, všem ukázat, pochlubit se jaký poklad ve firmě mají a hlavně ho využít k užitku firmy., kterou řídí, či zodpovídají za její finanční hospodaření.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:42
neděle, 20 květen 2012 20:13

E-procurement

A je to tady. Nemám rád anglicismy, a jeden je hned v titulku této úvahy. Nelze jinak. Je nutné jít s dobou. Ovšem používání takovýchto pojmů většinou vyžaduje zároveň výklad, co konkrétní básník tímto výrazem chtěl umělecky vyjádřit. Opravdu každý autor ví, o čem píše či mluví? Jistě, i v nákupu jsou básníci, kteří se vysvětlení vyhýbají. Prý to není nutné, neboť každý ví, co daný výraz znamená. Často to ovšem neví ani oni sami. Takže co si představit pod termínem e-procurement. Jistě spoustu výkladů. Já používám následující. I když moje znalosti jazyka anglického nejsou nijak oslnivé, náhodou vím, že procurement znamená něco jako obstarání, pořízení. Ve firemním sektoru obecně užíváno pro termín "firemní nákup" ve smyslu nikoliv útvar, ale proces a činnosti.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:44
úterý, 24 duben 2012 20:12

Nákup a elektronické aukce

Elektronické aukce. Fenomén poslední doby. Časté téma článků v tisku. Populární téma. Paradoxně se o to zasloužil nejvíce ten, kdo je začal užívat jako poslední, a to je státní správa. Objevila to, co komerční sféra již používá řadu let (historie elektronických aukcí se začala psát před deseti lety). Já osobně se e-aukcím věnuji asi 5 let. Osvícenci a zpátečníci. Když jsem přemýšlel o obsahu tohoto článku, uvědomil jsem si, že na téma e-aukce toho bylo napsáno mnoho z různých úhlů pohledu a že bude obtížné uvést cosi inovativního. Nicméně nic jiného nezbývá, neboť téma jsem již slíbil, pak odložil, takže není cesty zpět. Rozhodně nebudu psát o typech e-aukcí, strategii jejich používání, ani Vás ohromovat možnými úsporami. To vše si můžete přečíst jinde či navštívit seminář na toto téma (shodou okolností se v květnu dva konají a shodou okolností je lektoruji :-) - viz kalendář). Zaměřím se na psychologickou stránku e-aukcí.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:44
neděle, 15 duben 2012 20:11

Nákup a jeho klienti

Na tomto místě měl být rozebrán jeden z nástrojů elektronizace nákupu a to e-aukce, jak jsem avizoval v minulém článku. Nebude. Proč? Během přemýšlení o tom, který nástroj si nejvíce zaslouží být uveden jako první, jsem si uvědomil, že před jejich popisem je nezbytné se věnovat těm, kteří je užívají. Elektronické nástroje totiž výrazně zasahují do vztahu mezi nákupci a jejich interními klienty. Neškodí si tedy popsat některéproblémy a zákruty tohoto komplikovaného vztahu. Vystačíme si jen s dodavatelem? Po celou dobu svého působení v nákupu jsem velmi často četl i slyšel, že klíčový vztah pro úspěchnákupu je vztah nákupce-dodavatel. Tento vztah je řešen v řadě odborných publikací, spoustě článků, věnuje se mu téměř každý seminář a školení o nákupu. Poradenské společnosti přináší celou řadu různých metodik a postupů, jak optimálně řešit vztah s dodavatelem, jak se připravit na jednání, jak vyjednávat, jak získat co nejlepší nabídku. Ano jde o důležitý vztah, ale zdá se mi, že je často zbytečně démonizován. Jako by pro úspěch v nákupu stačilo se naučit vyjednávat s dodavatelem. „Staňte se dobrým vyjednávačem, absolvujte naše školení, přečtěte si námi vydanou knihu, poznejte své dodavatele atd.“, hlásají anotaceseminářů, titulky článků. Tak jo, výborně, máte tedy glejt na to,…
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:45
úterý, 10 duben 2012 20:10

Elektronizace a nákup I.

V minulém článku jsme hledali podobenství firemních profesí prodejce a nákupce s fotbalovým prostředím. Dnes zabrousíme (tedy spíše zahrajeme) úplně na jinou notu, a to do oblasti hudby. Zdá se Vám, že hudba nemá s nákupem nic společného? Když mohou (jak jsem se nedávno dočetl v seriózním ekonomickém tisku) vědci hledat propojení matematiky a hudby a hledat v hudbě inspiraci pro zlepšení výuky matematiky, tak proč bychom nemohli nalézt stejně seriózně souvislosti a podobnosti mezi nákupem a hudbou. Ale nepředbíhejme. Hvězdy showbyznysu versus skryté talenty. Zpátky k elektronizaci nákupu. Elektronické nákupní nástroje poznáme většinou podle toho, že mají na začátku názvu písmeno „e“. Jaké to jsou? První skupina zahrnuje nástroje, které elektronizují některou z částí nákupu zabývající se vyjednáváním nákupních podmínek. Jedná se o populární e-aukce, ale také e-poptávky a e- katalogy. Na pořadí zde záleží. Vyjadřuje jejich popularitu užití u firem a tím pádem i četnost nasazení v praxi. Proč jsou tyto nástroje tak populární? Proč se o nich tolik mluví a píše? Proč se strmě zvyšuje počet implementací? Důvod je velmi jednoduchý. Nízké náklady na jejich implementaci a značné úspory a efekty z jejichvyužívání. Obvykle se náklady na implementaci vrací v řádu týdnů maximálně několika měsíců, v závislosti…
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:45
Uvažovali jste někdy nad tím, která profese je všeobecně považována za klíčovou pro prosperitu firmy? Není složité na to přijít.Podívejme se na inzertní servery nabízející pracovní pozice. Která profese se tam nejčastěji vyskytuje – obchodník, prodejce, manažer prodeje a vůbec obchodní profese v různých obměnách.Zkusme se začíst do odborných článků na téma personalistika v tisku. Zjistíme, že najít dobrého prodejce, je klíčovým a zároveň nelehkým úkolem personalistů.Dobrý útočník nic nezmůže, pokud dostane tým víc gólů, než on dá.Obchodník, prodejce, obchodní zástupce, manažer pro klíčové zákazníky, všechny tyto profese mají na starosti prodej produktů firmy (a je jedno zda je tím produktem služba, dodávka, práce).  Jsou ceněni, protože přináší tržby, realizují zisk firmy a tím zajišťují její prosperitu. Přináší peníze, mimochodem i na platy ostatních pracovníků.Sportovní terminologií jsou to vlastně něco jako útočníci ve fotbale, kteří jsou také tím cennější, tím dražší, čím více dají gólů. Ostatní na ně hrají a podporují je. Tak je to správné, tak to má být, protože oni nosí peníze do firmy.Ale ani sebelepší fotbalový tým si nevystačí jen s útočníky. Co je platné, když dá útočník hodně gólů, když jich tým také hodně dostane.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:46
Strana 6 z 6