Seriál o nákupu (60)

pondělí, 01 září 2014 15:15

Strategie nebo tragédie?

Pozor, pozor, při neodborném zacházení může dojít k záměně se všemi důsledky z toho vyplývajícími. Zdá se na první pohled, že se jedná o zcela rozdílné pojmy, které vyjadřují zcela, ale opravdu zcela rozdílné situace. Nicméně, jak upozorňuje první věta, při neodborném zacházení může dojít k záměně, a to velice snadno. Mnohdy to ani na první pohled nepoznáte. Tragédie se umí totiž ze začátku mistrně převlékat za zdánlivě dobrou strategii. A když to odhalíte, tak je většinou již pozdě a škody jsou napáchány. V nákupu dvojnásobně, ba co desetinásobně, ba co ještě více násobně, protože v nákupu  jde více než v jiných firemních činnostech o peníze. Co s tím? Jak rozeznat tragédii od strategie? Malá vsuvka, pro jistotu. Strategie je ta hodná, úžasná, pracovitá a výkonná, pomáhající a podporující a přitom nenápadná éterická bytost. Tragédie je ta zlá, ta čůza, ta Dorota proradná, ta mrcha zlá, která se Vám snaží maximálně škodit, ale snaží se, alespoň na začátku aby vypadala jako hodná strategie. Schovává pravou tvář pod plachetkou a dokáže zmást. A pak pozdě bycha honit. Tedy tak úplně pozdě zase není, ale náprava nás stojí hodně času, peněz a také dost ztracené důvěry, no a někdy i něco horšího. Jak je tedy rozeznat? Těžko J. Zvlášť,…
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:35
úterý, 04 prosinec 2012 20:16

Vliv počtu dodavatelů na náklady nákupu

Dnes bych chtěl pouvažovat na téma vztahu počtu dodavatelů a nákladů nákupu. Všichni jsme se určitě setkali alespoň jednou s tvrzením, že méně dodavatelů znamená nižší pracnost a nižší náklady nákupu. Sníží se náklady, zlepší se vztahy s dodavateli, nákup je efektivnější a výkonnější. Je nižší administrativa, pracnost a s dodavateli budujeme úzké partnerství. Menší počet dodavatelů je pro nákup i celou firmu celkově výhodné. Znamená méně objednávek, méně smluv, méně faktur. S tímto tvrzením se setkáváme poměrně často. Vychází z jednoduché a zdánlivě logické úvahy. Budeme-li mít méně dodavatelů tak budeme mít méně objednávek, budeme mít méně dodacích listů, budeme mít méně smluv, budeme potřebovat méně nákupců a tím i méně počítačů, budeme například i méně telefonovat. Celkově tedy bude nákup méně pracný a bude mít nižší náklady. Také účtárna bude mít nižší náklady, bude totiž méně faktur. Také komunikace s méně dodavateli bude efektivnější, strávíme s ní méně času. A to jsme ještě nezapočítali efekt sloučení nákupů k méně dodavatelům. Logicky na každého dodavatele připadne větší objem nákupu a tím nám dá výhodnější podmínky. Zní to lákavě co? A snadno se tomu uvěří. Vždyť to má svoji logiku. Zkusme se podívat jak je to s uváděnými nižšími náklady…
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:46
pondělí, 24 září 2012 20:16

Nákup v malých firmách

Zkušenosti ze vzdělávání nákupců malých firem. V poslední době se setkávám na seminářích s nákupci z malých firem. Snad se jich to nijak nedotkne, když je takto nazývám. Jejich firmy nejsou žádní prďolové, jsou to i významné firmy. Malé firmy jim říkám z důvodu relativně malého objemu nákupu. Většinou má nákup v takové firmě na starosti jeden nákupce, na kterého se všechno hodí. Tento nákupce je navíc většinou zaměstnanec firmy, který doposud dělal jinou práci než nákup. Nákup mu byl přidělen jaksi navíc. A navíc obdrží zadání typu: něco s tím nákupem udělej, vymysli směrnici, pravidla, jak se budou sbírat požadavky, jak se budou vybírat dodvatelé a ...no však víš co je vše třeba.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:40
pondělí, 24 září 2012 20:15

Rozšíření rozsahu Blogu

Donedávna jsem se snažil vedle psaní vlastního blogu, přispívat na jedno diskusní fórum o nákupu. Je však obtížné psát články na více míst a nevykrádat sám sebe a udržet kontinuitu témat na obou místech. Také si myslím, že je pro Vás čtenáře lépe mít všechny mé příspěvky na jednom místě. To je důvodem, proč počínaje dnešním dnem budu psát pouze na vlastní Blog a v následujícím období přesunu články z něj na jinou webovou adresu, na kterou budete moci přispívat i Vy, čtenáři mého blogu a případně k článkům i diskutovat a vést polemiku. Věřím, že Vy, kteří jste četli mé příspěvky na jiném místě v síti internetu , a tyto byly pro Vás inspirací, si mě najdete i na nové adrese(zatím zde a v dohledné době po předchozím upozornění na nové adrese). Od teď na tomto místě nenajdete tedy pouze články jako doposud, ale i reakce na dění ve firemním nákupu a reakci na různé názory prezentované na jiných místech. Vždy s odkazem na příslušné místo.Určitě se můžete nyní těšit na více příspěvků a častěji než doposud. S tradičním pozdravem Nákupu zdarVás zdravíKarel Otýs
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:40
sobota, 22 září 2012 20:14

Vzdělávání v nákupu

Vzdělávání nákupců Před několika týdny nám začal nový školní rok, tak se myslím téma vzdělávání přímo nabízí. A protože jsme na webu pro nákupce tak o jakém jiném vzdělávání psát než o vzdělávání pro nákupce!!! Nemám na mysli vzdělávání typu,tu nějaký kurz, tamhle nějaký kurz, bez souvislostí. Také nemám na mysli ten typ vzdělávání, kterému se moderně říká sdílení znalostí. Organizátor svolá různé nákupce, kteří mají přednášky o tom, jak dělají nákup oni. Jistě je to nepochybně velká a dobrá inspirace, ale není to vzdělávání. To jak dělají nákup v jedné firmě vůbec nemusí fungovat v druhé. Možnost uplatnění zkušeností jiných opět nelze provést bez kvatitního základu ve vzdělání v oboru. Automatické uplatňování zkušeností jiných, bez možnosti posoudit tyto zkušenosti na základě získaného vzdělání, může nadělat více škody než užitku. Jaké vzdělávání v nákupu? Něco takového existuje? No upřímně řečeno (vlastně psáno), nebude to asi veselé psaní. Je totiž velkým paradoxem, že ačkoli profese nákupců je pro firmy klíčová, tak většina nákupců nákup nestudovala (autora tohoto článku samozřejmě nevyjímaje). Nákup se totiž nikde vystudovat nedá. Na nákupčího se nejde ani vyučit, ani udělat maturitu, ani vystudovat vysokou školu. Dokonce ani na soukromé škole ne. S příchodem soukromých škol už se…
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:43
pondělí, 16 červenec 2012 20:14

Centralizace nákupu

Tento úvodní článek na téma centralizace nákupu jsem publikoval před časem na webu www.znalostninakup.cz . Nicméně ne všichni tento web čtou, takže ho s mírnými úpravami zveřejňuji zde. Je jistě nesporným faktem, že je výhodné zavést centrální nákup, že je dobré nakupovat centralizovaně. Každý se rád pochlubí, že nákup v jejich firmě byl zcentralizován a jak je to výhodné. Také ale občas slyším stesky, jak to není jednoduché, jak se nedaří tuto skvělou myšlenku centralizace prosadit ve firmě.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:41
úterý, 05 červen 2012 20:13

Jak může být nákup firmě užitečný

Tento článek není určen pouze pro nákupčí, ale i hlavně pro finanční manažery, kteří jsou odpovědni za hospodaření firem, za vytváření zisku a hodnoty pro majitele a akcionáře. Ovšem také pro ředitele firem a pro vedoucí pracovníky interních klientů. V praxi totiž zjišťuji, že někteříz nich vůbec netuší jaký poklad, jaké nevyužité možnosti, jaký zdroj úspory nákladů a zvyšování zisku se skrývá v jejich nákupních útvarech. Chtěl bych jim nezištně pomoci tento poklad konečně najít, vykopat, všem ukázat, pochlubit se jaký poklad ve firmě mají a hlavně ho využít k užitku firmy., kterou řídí, či zodpovídají za její finanční hospodaření.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:42
neděle, 20 květen 2012 20:13

E-procurement

A je to tady. Nemám rád anglicismy, a jeden je hned v titulku této úvahy. Nelze jinak. Je nutné jít s dobou. Ovšem používání takovýchto pojmů většinou vyžaduje zároveň výklad, co konkrétní básník tímto výrazem chtěl umělecky vyjádřit. Opravdu každý autor ví, o čem píše či mluví? Jistě, i v nákupu jsou básníci, kteří se vysvětlení vyhýbají. Prý to není nutné, neboť každý ví, co daný výraz znamená. Často to ovšem neví ani oni sami. Takže co si představit pod termínem e-procurement. Jistě spoustu výkladů. Já používám následující. I když moje znalosti jazyka anglického nejsou nijak oslnivé, náhodou vím, že procurement znamená něco jako obstarání, pořízení. Ve firemním sektoru obecně užíváno pro termín "firemní nákup" ve smyslu nikoliv útvar, ale proces a činnosti.
Naposledy změněno středa, 08 únor 2017 12:44
Strana 5 z 5